کد خبر: ۵۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
حسن روحاني ديروز در زنجان گفت: «همه کارمندان صداوسیما افراد خوبی هستند و خبرنگاران و تولیدکنندگان آن رسانه نیز زحمتکش هستند و ما آنها را دوست داریم. اما این رسانه گرفتار یک باند سیاسی شده است». صداوسيما هم همگام با ديگر رسانه‌هاي اصولگرا و البته با بهره‌گيري انحصاري از صنعت تصويري عظيم و فراگير مي‌كوشد حاشيه امني براي حجت‌الاسلام رئيسي درست كند. تبليغي كه شايد از دريچه نگاه بيننده غيرحرفه‌اي چندان به چشم نيايد اما متخصصان حوزه رسانه و ارتباطات به راحتي مچ رسانه ملي را گرفته‌اند. نمونه نگاه جانبدارانه رسانه ملي به ابراهيم رئيسي را مي‌توان اين‌گونه توضيح داد كه وقتي نوبت سخنراني‌هاي روحاني و جهانگيري مي‌رسد، هوشمندانه بخش‌هايي از سخنان آنها را انتخاب مي‌كند كه حامل انتقادات صادقانه از وضع‌ موجود هستند يا از برنامه‌ها و قول‌هاي انتخاباتي مي‌گويند. اما در مقابل وقتي قرار به پوشش سخنان رئيسي مي‌رسد، بخش‌هاي تند و تيز انتقادات و حملات به سمت دولت انتخاب مي‌شود. رسانه‌اي كه بايد «ملي» ‌باشد، گويا از هم‌اكنون تكليفش را با رئيس‌جمهوري آينده مشخص كرده و تمايل دارد توليت آستان قدس را به جاي حسن روحاني بنشاند؛ هنگام پخش سخنراني‌هاي روحاني، چندان تمايلي به نشان‌دادن جمعيت ندارد و و زاويه دوربين متمركز رو به سخنران است. براي رئيسي، اين اما برعكس است. زاويه دوربين بيشتر سمت جمعيت است. تا جايي كه مثلا سفر رئيسي به اصفهان را كه بلافاصله يك روز بعد از سفر روحاني به اين شهر انجام شده بود، با هلي‌شات از بالا و زواياي مختلف با عمق ميدان نشان مي‌داد درحالي‌كه روز قبل از آن، خبري از اين تصاوير براي روحاني نبود. ديروز هم صداوسيما مدام زيرنويس مي‌كرد كه رئيسي قرار است در مصلاي تهران سخنراني كند. صداوسيما وقتي هم مي‌خواست خبر انصراف قاليباف را زيرنويس كند، آن بخشي را انتخاب مي‌كرد كه حامل ترغيب و تبليغ به رأي‌دادن به رئيسي بود. آنجا كه قاليباف اعلام كرده بود به نفع رئيسي انصراف داده و از مردم و حاميانش مي‌خواهد به رئيسي رأي دهند. همه اينها در شرايطي است كه ابراهيم رئيسي از همان روزهاي نخست ارديبهشت به صداوسيما نامه نوشته بود كه از پخش تصاوير و سخنان حسن روحاني خودداري كند كه شائبه انتخاباتي دارد و اين روزها هم مدعي است كه رسانه‌اي در اختيار ندارد.
صداوسيما  رقيب  روحاني
تكليف صداوسيما مشخص است. اين شيوه امروز و ديروزش نيست. از همان سال‌هاي دولت اصلاحات، به رسانه جناح راست و بعدها اصولگرايان بدل شد. تا جايي كه از عبدالله رمضان‌زاده روايت شده كه اصلاح‌طلبان در سال ٨٤ از احمدي‌نژاد شكست نخوردند، بلكه از صداوسيما شكست خوردند. براي اين ادعاي خود هم يك مثال مشهور دارد كه هميشه تكرار مي‌كند. اينكه صداوسيما در يك روز، خبر افتتاح يك نيروگاه مهم چندصدميلياردي كشور را بسيار كوتاه و در ساعات آخر شب پخش كرد اما خبر راه‌اندازي يك پله برقي به وسيله احمدي‌نژاد، به كرات و ممتد از پربيننده‌ترين ساعات برنامه‌هايش پخش شد.
صادق زیباکلام ديروز با اشاره به اينكه رسانه ملی تریبون ستادهای رئیسی شده، با انتقاد از صداوسیما به‌خاطر اختصاص‌دادن وقت بیشتر به کاندیداهای رقیب حسن روحانی گفته است: «علاوه بر این موضوع در دو روز اخیر صداوسیما به تریبون ستادهای آقای رئیسی بدل شده و اخبار مربوط به گردهمایی او و انصراف محمدباقر قالیباف را مدام در برنامه‌هایش به صورت زیرنویس تبلیغ می کند. متأسفانه رسانه ملی به قانون بی‌توجه است». محمدعلی وکیلی نماينده مجلس و سخنگوي ستاد روحاني هم گفته: «نحوه پوشش اخبار و رعایت‌نكردن عدالت در نحوه تنظیم خبر و انتخاب صحنه‌ها و زمان اختصاص‌یافته به هرکدام از نامزدها موجب بی‌اعتمادی روزافزون به رسانه ملی می‌شود. مشاهده گلچین اخبار نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های مختلف صداوسیما به‌ویژه شب گذشته در بخش‌های خبری شبکه یک و اخبار ٢٠:٣٠ شبکه دو موجب حیرت و تأمل بینندگان بود». معاون حقوقی رئیس‌جمهوري با انتقاد از رویه صداوسیما در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: صداوسیما به رقیب روحانی تبدیل شده است. مجید انصاری معاون حقوقي دولت هم سه روز پيش گفته بود: «با کمال تأسف شاهدیم صداوسیما با بی‌توجهی به اصل بی‌طرفی، به بهانه‌های مختلف، با ایجاد برنامه‌های خود علیه دولت مستقر و شخص رئیس‌جمهور اقدام تخریبی انجام می‌دهد. عدالت اطلاع‌رسانی در برنامه‌های صداوسیما به‌ویژه در برنامه ٢٠:٣٠ رعایت نمی‌شود. برنامه‌های سایر نامزدها از جمله آقای رئیسی به صورت مکرر و متعدد پخش می‌شود، درحالی‌که اجتماع چندده‌هزار‌نفری مردم در استادیوم آزادی شاید فقط چند ثانیه پخش شد؛ درحالی‌که در نمایش تعداد جمعیت و شعارهای مردم یک‌جانبه عمل شد». 
همگام با صداوسيما
گزارش يك خبرگزاري تسنيم ديروز اين بود: «سونامی رئیسی» ادامه دارد/ افزایش چشمگیر امکان شکست روحانی در دور اول»؛ روزنامه همشهري هم قاليباف را عكس يك كرده و تيتر زده بود «مرد اخلاق و تعهد». اين در حالي است كه طبق قانون انتخابات، هر دو اين رسانه‌ها به علت وابسته‌بودن به نهادهاي عمومي از تبليغ به نفع يا له نامزدهاي انتخاباتي منع شده‌اند. دوم ارديبهشت اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست رسانه‌هايي را كه مشمول بودجه عمومي هستند، منتشر كرده بود. اطلاعات،‌ ایران، خراسان، کیهان،‌ همشهری، اصفهان زیبا، تهران‌تایمز، حمایت،‌ جام جم، شهرآرا، شهروند، فرهیختگان، قدس، هگمتانه و آنا، ایبنا، ایرنا، ایسنا،‌ ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم، حوزه، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر و میزان از انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي منع شده بودند. اما حتي همين اعلام هم مانع از انجام تخلف نشد. نمونه‌اي از تخلفات انتخاباتي رسانه‌ها ارسال‌شده از سوي ستاد انتخابات كشور حاكي از اين است كه رسانه‌هاي اصولگرا بيشترين تخلف انتخاباتي را داشته‌اند. تا جايي كه فقط در چهار روز خبرگزاری تسنیم ۱۸ مورد تخلف علیه روحانی و هفت مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری داشته است. خبرگزاری دانشجو هم ۱۲ مورد تخلف علیه روحانی و پنج مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری، داشته و خبرگزاری فارس هم با ۱۵ مورد تخلف علیه روحانی و هفت مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری و در مقابل ۹ مورد تخلف له محمدباقر قالیباف و ۱۳ مورد تخلف له حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی ركورددار بوده است. اين روند تقريبا در روزهاي آتي منتهي به انتخابات نه‌تنها ادامه داشته بلكه شدت هم گرفته است. تقريبا تمامي تيترهاي اين رسانه‌ها در راستاي ترغيب و تبليغ رئيسي (بعد از انصراف قاليباف) و تخريب روحاني است. مثلا درحالي‌كه تيتر يك سايت تسنيم ديروز از «سونامي رئيسي» خبر مي‌داد اما درباره روحاني تيتر مي‌زند: «روحانی دست به دامان «سیدحسن» شد/ آقای روحانی! بگذارید بیت امام برای مردم بماند». همه تيترهاي فارس و تسنيم حاكي از رشد آراي روحاني است. حاكي از اين است كه قرار است همه آراي قاليباف به سبد رئيسي ريخته شود و... در شرايطي كه بيشتر هنرمندان كشور هم از روحاني حمايت كرده‌اند، رسانه‌هاي اصولگرا كه نتوانسته‌اند دلخوري خود را از اين رخداد پنهان كنند، شروع به حمله به هنرمندان كرده‌اند. كيهان عليه باران كوثري مي‌نويسد و تسنيم هم مي‌نويسد كه هنرمند حامي روحاني مردم را به تن‌پروري متهم كرده است! تخريب دولت فقط به عرصه سياسي بازنمي‌گردد. حوزه ورزش، صنعت و... عرصه تاخت‌وتاز رسانه رقيب با تيترهاي غير‌حرفه‌اي است. مانند اين تيتر كه «تیم فوتبال‌دستی ایران قهرمان جهان نشده است!/ وقتی گنجشک را رنگ کردند و جای قناری فروختند!» . رئيسي نيازي به رسانه اختصاصي ندارد. حتي اگر از روزنامه قدس كه متعلق به آستان قدس است هم صرف‌نظر كنيم، بايد گفت صداوسيما و تمامي رسانه‌هاي اصولگرا متعلق به رئيسي‌اند، چه تأييد كند چه تكذيب.

شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی