- صادق زیباکلام بازداشت شد +علت
- ادعای ترامپ: ایران فقط حرف میزند و برای مذاکره وقت تلف کردند، حالا باید هزینه آن را بپردازند!
- سه ماه سخت اقتصادی در راه است +علت
- آیا در جلسه دیشب شورای امنیت، تحریم جدیدی علیه ایران تصویب شد؟ چرا چین و روسیه وتو نکردند؟
- روایت پزشکیان از پاسخ رهبر شهید به موضوع انجام مذاکرات
- جی.دی.ونس زمان توافق با ایران را اعلام کرد
- حجتالاسلام رضا مطلبی درگذشت
- اولین احکام انتصاب آیت الله مجتبی خامنهای، رهبر انقلاب صادر شد
- تذکر حجاب به زنان بدون حجاب در تجمعات شبانه (عکس)
مشکل بزرگ ترامپ برای توافق با ایران!
نواندیش_محمد صادقی: براساس اعلام منابع مختلف ایران و آمریکا به توافق اولیه دست یافته اند اما چند نکته هنوز باقی مانده نکاتی که به اذعان وزیر امور خارجه آمریکا و منابع نزدیک به تیم مذاکرات کشورمان بیشتر اختلافات شکلی است و به چگونگی انتخاب مفاهیم بر می گردد.

در کنار این موارد به گفته منابع قطری ایالات متحده در آزادسازی اموال بلوکه ایران با دشواری رو به رو است و اصرار دارد این منابع نقد در اختیار ایران قرار نگیرد.
این در واقع ناشی از مخمصه ای است که خود ترامپ خودش را در آن گرفتار کرد، سال ها انتقاد از برجام و طعنه به اوباما به خاطر اینکه به ایران پول داده باعث شده که حالا در آزادسازی اموال ایران دچار مشکل شود در حقیقت او اگر چنین کند عملا همان اقدامی را کرده که اوباما کرده بود!
ترامپ طی ماه های اخیر و به ویژه بعد از پیروزی آسان در ونزوئلا چنان مغرور شده بود که بدون واقع بینی از تسلیم بی قید و شرط ایران می گفت، از اینکه قرار نیست هیچ امتیازی بدهد، از اینکه یا ایران بدون قید و شرط تسلیم می شود و اورانیوم را می دهد یا اینکه آمریکا به زور آن را به دست می آورد، در کنار اینها او از نابودی برنامه موشکی ایران هم سخن به میان می آورد موضوعی که امروز حتی جرات بیان اش را هم ندارد!
آمریکا در واقع به توافقی دست پیدا می کند که احتمالا پیش از شروع این جنگ هم می توانست به آن دست یابد اما به طمع چیزی بیشتر چنین نکرد و جنگی را آغاز کرد که به لحاظ راهبردی یک شکست تمام عیار برای ایالات متحده بود!
وقتی از شکست آمریکا در جنگ سخن به میان می آید لزوما منظور خسارات مادی یا تعداد کشته ها نیست، ایالات متحده با قوی ترین نیروی هوایی جهان در حالی که قدرتمند ترین نیروی هوایی منطقه را هم در کنار خودش می دید شاید به لحاظ تاکتیکی موفق به بمباران به قول خودش بیش از ۱۲ هزار هدف شد اما به لحاظ راهبردی و استراتژیک عملا نه تنها هیچ چیزی به دست نیاورد که بر عکس ایران را به قدرت برتر منطقه تبدیل و اهرم هایی را هم در اختیار ایران قرار داد مثل تنگه هرمز که ایران پیش از این در اختیار نداشت!
در کنار اینها ادعاهایی نظیر نابودی توان موشکی و پهپادی ایران نیز عملا نقش بر آب شد و تمامی منابع مستقل تایید می کنند ایران بیش از ۷۰ درصد توان موشکی و پهپادی اش را حفظ کرده است، موضوعی که با توجه به تمهیدات از پیش اندیشیده شده و همچنین جغرافیای خاص ایران قابل پیش بینی بود.
به هر روی طبیعتا برای دستیابی به هر توافقی بده بستان امری ضروری است مگر توافق های پایان جنگی نظیر پایان جنگ های جهانی که بر کشورهای مغلوب تحمیل شد، ایران اما امروز نه در جایگاه بازنده که عملا از موضعی برابر و حتی بالاتر در میدان قرار دارد، این البته به معنای چالش نداشتن ما نیست ما نیز چالش هایی داریم که ادامه جنگ را به هیچ روی توجیه نمی کند، اما مقصود این است که به لحاظ نظامی ما در موضع ضعف مطلق قرار نداریم حتی اگر به لحاظ تکنولوژیکی عقب تر باشیم که طبیعتا هستیم.
به هر روی مشکل امروز نه بر سر توافق بر سر موارد اختلافی که بیشتر بر شر چگونگی اعلام آن به ویژه از سوی آمریکایی ها است، ترامپ که نشان داده سیاستمداری عاقل نیست سرانجام با چهره سخت سیاست رو به رو شده و در نهایت چاره ای ندارد جز اینکه با طعنه و کنایه مخالفان اش رو به رو شود، او که سعی داشت چهره ای افسانه ای از خودش به نمایش بگذارد امروز در مخمصه ای قرار گرفته که نه راه پیش دارد و نه راه پس!
پیروزی آسان در ونزوئلا چنان مغرور شده بود که بدون واقع بینی از تسلیم بی قید و شرط ایران می گفت!!!یکی از دلایل دیگه هم چشمک های بعضی سیاسیون داخلی ها بود که از واژه مردم زیاد سواستفاده شده بود
