- مابهالتفاوت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تابستان پرداخت میشود؟ پاسخ سالاری
- قیمت دلار امروز جمعه ۲۲ خرداد ۱۴۰۵؛ ترون، ریپل، اتریوم و بیت کوین چند؟ +جدول
- قیمت طلا، سکه و طلای ۱۸ عیار امروز جمعه ۲۲ خرداد ۱۴۰۵ +جدول
- درآمد فارکس در ایران چقدر است؟
- پیام پزشکیان به بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری، لشکری و فرهنگیان بازنشسته
- تغییرات قیمت نقره امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۵ (مثقال، گرم و اونس)
- افزایش قیمت دلار و دینار عراق امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۵؛ ترون، ریپل، اتریوم و بی.ان.بی چند؟ +جدول
- قیمت انواع سکه پارسیان امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۵ +جدول
- جدیدترین قیمت طلای ۱۸ عیار، سکه و طلا امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۵: بازار صعودی شد +جدول
- آخرین قیمت طلا، طلای ۱۸ عیار، دلار، ارز و سکه امروز ۲۰ خرداد ۱۴۰۵: هم افزایش هم کاهش!
برداشت ۴۵ هزاری میلیاردی از حساب سازمان؛ پای حقوق و معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی در میان است!
نواندیش: روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی از حساب تامین اجتماعی، خبر منتشر شده را صحیح ندانسته و توضیحاتی را به شرح ذیل ارائه مینماید:
روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: بانک مرکزی همواره در مواقع کسریهای ناشی از شرایط خاص و بحران، با تخصیص خط اعتباری با عاملیت بانک رفاه کارگران، از مساعدت به سازمان دریغ نکرده است و در سال گذشته با آغاز جنگ ۱۲ روزه در خردادماه و جنگ رمضان در اسفند ماه ۱۴۰۴ و کاهش فعالیت یا تعطیلی واحدهای اقتصادی و شرایط خاص کشور و کاهش وصول حق بیمه، سازمان در دو مرحله از همکاری به هنگام بانک مرکزی بهره گرفت.
با وقوع جنگ ۱۲ روزه، ۳۰ همت کسری برای پرداخت حقوق خردادماه بازنشستگان با تخصیص ۳۰ همت خط اعتباری تامین و مجموع ظرفیت خط اعتباری مورد استفاده سازمان به ۴۵ همت رسید که تعامل و همکاری بانک مرکزی در استرداد مدیریت بانک رفاه کارگران با سازمان و استفاده از ظرفیت آن بانک در پرداخت حقوق بازنشستگان و ارائه تسهیلات قرض الحسنه و سایر خدمات به آن عزیزان در طول سال استمرار یافت.
با وقوع جنگ رمضان نیز، گرچه سازمان توانست پرداخت حقوق بیش از ۵ میلیون نفر بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان را در ایام جنگ از منابع خود تامین کند ولی منابع سازمان برای پرداخت عیدی بازنشستگان به مبلغ حدود ۴۳ همت کافی نبود؛ در این مرحله نیز، در شدیدترین ایام جنگ ۴۰ روزه، در جلسه مشترک دکتر میدری وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی و دکتر سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی، ایشان با تخصیص ۳۰ هزارمیلیارد تومان خط اعتباری جدید به سازمان با عاملیت بانک رفاه کارگران موافقت و دستور فوری صادر کردند و ظرف همان روز با کمک این منابع، ۴۳ همت مجموع عیدی بازنشستگان واریز گردید.
سازمان تامین اجتماعی با توجه به تعهد و اهتمام نسبت به پرداخت کامل و حتی پیش از موعد تعهدات خود نظیر مستمری بیش از ۵ میلیون نفر بازنشستگان، ازکارافتادگان، بازماندگان و مقرری بگیران بیمه بیکاری، تعهدات کوتاه مدت (از جمله مرخصی زایمان، مقرری بیمه بیکاری، حمایت های درمانی و ...)، پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد و نیز عیدی پرداختی به بازنشستگان که با مصوبه هیات محترم وزیران، افزایش دوبرابری نسبت به مبلغ پیشبینی شده داشت، با همکاری و همدلی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد اعم از خزانه داری کل کشور و سازمان خصوصی سازی، در شدیدترین روزهای جنگ نیز با کمترین وقفه و تاخیری از انجام تعهدات قانونی و پرداخت های خود نداشت.
دو فقره خط اعتباری مذکور شامل یک خط ۴۵ همت مربوط به ایام جنگ ۱۲ روزه و ۳۰ همت مربوط به پرداخت عیدی در ایام جنگ رمضان، دارای دوره زمانی است و در پایان دوره باید تسویه یا تمدید شوند و با انقضای مدت ۴۵ همت خط اعتباری مورد اشاره، طبق روال و فرایندکلی، تا قبل از فرایند تمدید، بانک عامل به بانک مرکزی بدهکار و مبلغ مذکور بعنوان اضافه برداشت بانک عامل از بانک مرکزی محسوب می گردد. در این خصوص، بانک رفاه به محض درخواست سازمان، ۳۰ همت از ۴۵ همت مذکور را تمدید و فرایند رسیدگی به درخواست سازمان برای ۱۵ همت دیگر را نیز در دستور کار قرار داده است.
صادقی خبر داد: علت عدم اجرای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و واریز نشدن معوقات این تصمیم است!
این سازمان ماهانه علاوه بر منابع درآمدی و نقدینگی حاصل از وصول حق بیمه که درآمد اصلی و غالب سازمان است، بخشی از فاصله درآمد/هزینه ماهانه خود را با استفاده از ابزارهای مالی از جمله تسهیلات بانکی جبران میکند و برای سال جاری با توجه به ضرورت بهره گیری از همه ظرفیت های سنتی و نوین در تامین منابع مالی مورد نیاز، استفاده از ظرفیت های متعددی نظیر توکنایز برای تهاتر آنی مطالبات با بدهی ها تا ظرفیت ۷۰ همت، روش های اوراق گام، برات و سفته الکترونیک، گواهی اوراق سپرده با تضمین سازمان به اعتبار مطالبات معوق بیمه ای، وصول اوراق مالی و دارایی بابت رد دیون دولت و برخی روش های نوین طراحی شده، کاستی منابع مالی مورد نیاز خود را تامین می کند.
خبرجدید: جنجال تغییر فرمول محاسبه بازنشستگی؛ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۵ کاهش مییابد؟
در پایان خاطر نشان میگردد؛ از سال گذشته تاکنون، همواره و طی مراحل متعددی از حمایت و تصمیمات بههنگام دکتر پزشکیان رییس جمهور محترم برخوردار بوده ایم. دکتر عارف معاون اول محترم رئیس جمهور که در بدو بروز هر مشکل، تاخیر احتمالی و نیاز به مساعدتهای دولت، دلسوزانه و با اشراف و دغدغه مندی، سازمان را پشتیبانی نموده اند و در ایام عادی نیز پیگیر و مراقب روند صحیح امور سازمان بوده و هستند و علاوه بر این، سازمان همواره از پشتیبانی دغدغه مندانه دکتر میدری وزیر محترم بهره مند بوده است تا اختلال و توقفی در پایداری ارائه خدمات مالی، بیمهای و درمانی به جمعیت حدودا پنجاه میلیون نفری تحت پوشش بویژه مستمری بگیران و بازنشستگان گرامی ایجاد نگردد.
چرا دولت به دنبال رفع مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی نیستچرا مجلس به دنبال رفع مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی نیست
امروز ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ - ۲۳:۴۵ هست که فیش حقوق اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۵ را هم صدور نشده است ولی متأسفانه هیچ خبری صدور احکام متناسب سازی و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیست چرا؟ ۲ ماه و ۱۴روز از سال گذشته ولی خبری از مطالبه بازنشستگان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق و صدور احکام جدید نیست! مطالبه بازنشستگان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق و صدور احکام جدید، بازنشستگان کارگری خواستار ابلاغ و اعمال افزایش حقوق هستند. و این در حالی است که افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ بازنشستگان تامین اجتماعی را در سال ۱۴۰۴ در رسانه های رسما اعلام کردند که پس چرا هنوز احکام سال ۱۴۰۵ برای بازنشستگان تامین اجتماعی صدور نشده است
|
همه مشکلات ما بازنشستگان تامین اجتماعی به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس بوده است که متأسفانه هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات ما بازنشستگان تامین اجتماعی نکردند و نمی کنند و فقط سکوت اختیار کردند.
سازمان تامین اجتماعی متأسفانه هر سال و در سایه سکوت بی شرمانه دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس برای ما بازنشستگان تامین اجتماعی مشکل ایجاد می کند.همه مشکلات ما بازنشستگان تامین اجتماعی به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس بوده است که متأسفانه هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات ما بازنشستگان تامین اجتماعی نکردند و نمی کنند و فقط سکوت اختیار کردند.
تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر به خاطر بی توجهی دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس به مشکلات ما نشستگان تامین اجتماعی بوده است.متأسفانه دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات ما بازنشستگان تامین اجتماعی نکردند و نمی کنند و فقط سکوت اختیار کرده اند چرا؟
از سازمان تأمین اجتماعی درخواست میشود در صدور احکام بازنشستگان و پرداخت معوقه دو ماهه بازنشستگان تسریع نمایند. چرا حقوق این قشر مستضعف همانند بازنشستگان کشوری و لشکری از ابتدای سال پرداخت نمیشود؟
بسم الله الرحمن الرحیمجناب آقای نصرالله پژمانفر، رئیس محترم کمیسیون اصل نود مجلس
جناب آقای سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
جناب آقای مهندس جعفرپور، مدیرعامل شرکت، در جمع مدیران مخابرات منطقه تهران
با سلام و احترام؛
طی 52 ماه و 14 روز گذشته و متأسفانه دولتمردان، مسئولان، نمایندگان مجلس و… هیچ کاری و اقدامی برای حل مشکلات ما بازنشستگان مخابرات منطقه تهران نکرده اند شرم آور و تاسف بار است.
با تقدیم احترام
جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای نصرالله پژمانفر، رئیس محترم کمیسیون اصل نود مجلس
جناب آقای سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
جناب آقای مهندس جعفرپور، مدیرعامل شرکت، در جمع مدیران مخابرات منطقه تهران
با سلام و احترام؛
شرم آور و تاسف بار است امروز پنج شنبه 14 خرداد 1405هست که متأسفانه هنوز هم که فیش حقوقی از شهریور ماه سال 1404 الی اردیبهشت ماه سال 1405 بازنشستگان مخابرات منطقه تهران در سایت شرکت مخابرات ایران بارگذاری نشده است چرا؟ جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه تهران از واریز نشدن کمک هزینه خوار بار و سایر رفاهیات مناسبتی های از شهریور ماه سال 1404 تا اردیبهشت ماه سال 1405 خود انتقاد کردند. تا این لحظه ( 009:14 روز پنج شنبه 14 خرداد 1405 ) هنوز کمک هزینه خوار بار و سایر رفاهیات مناسبتی های خود را نگرفتهاند. دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس از حق و حقوق بازنشستگان مخابرات تهران دفاع کنند.
با تقدیم احترام
جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
۱ – فیش مستمری اسفند ماه ۱۴۰۲ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟۲ – فیش مستمری فروردین ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
۳ – فیش مستمری اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
۴ – فیش مستمری خرداد ماه ۱۴۰۲ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
۵ – فیش مستمری تیر ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
۶ – فیش مستمری مرداد ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
۷ – فیش مستمری شهریور ماه ۱۴۰۲ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
۸ – فیش مستمری مهر ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
۹ – فیش مستمری آبان ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
۱۰ – فیش مستمری آذر ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمري ۱۴,۳۱۰,۸۱۴ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟
درخواست رسیدگی دارم
کدملی: ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱
ولی اما متأسفانه تاکنون هیچ خبری بررسی و رسیدگی نیست چرا؟ و هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفته است. که متأسفانه تاکنون پاسخی در این مورد دریافت نکرده ام. و هیچ کس هم پاسخگو و جوابگو نیست چرا؟ تقاضای رسیدگی دارم
چرا تامین اجتماعی سعی در پاک کردن صورت مسعله است؟! آقای سالاری چاره ای نو بیندیشید
حداقل حقوق بازنشستگان ۵۵ میلیون تومان؛ اعتراض بازنشستگان به افزایش ۶۰ و ۴۵ درصدی حقوقهای پایهجمعی از بازنشستگان مطالبهگر رشت در نامهای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به لایحه بخشودگی سهم کارفرمایان، عدم اجرای ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی و شکاف عمیق مستمریها با خط فقر اعتراض کردند.
پایگاه خبری مکتوبنامه: جمعی از بازنشستگان مطالبهگر رشت با تنظیم و ارسال نامهای خطاب به احمد میدری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، ضمن انتقاد از رویههای جاری در قبال استقلال صندوق تامین اجتماعی، خواستار پیگیری و پاسخگویی وزارت کار نسبت به وضعیت معیشتی و درمانی خود شدند.
متن کامل این نامه که نسخهای از آن در اختیار ایلنا قرار گرفته، به شرح زیر است:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی / جناب آقای میدری
ما امضاکنندگان (جمع بازنشستگان مطالبهگر رشت)، به موارد زیر اعتراض داشته و تقاضای پیگیری و اعلام نتیجه داریم:
یکم- حفظ استقلال و مخالفت با مداخله دولت در صندوق:
سازمان (صندوق) تأمین اجتماعی یک نهاد مالی عمومی غیردولتی و سازمان بیمهای کارگری است که سرمایه آن، منحصراً توسط نسلهای پیدرپی کارگری تأمین و تشکیل شده است. نه آن ۲۳٪ که به سهم کارفرما موسوم شده از کیسه کارفرماست، بلکه دقیقاً از محل سودی پرداخت میشود که قبلاً در نتیجه کارِ کارگر نصیب کارفرما شده است. در هر دو جنگ اخیر به روشنی نشان داده شده است که هیچ کارفرمایی بدون اینکه سودی برده باشد یا ببرد، حتی یک روز کارگر را نگه نداشته و در اخراج او درنگ نخواهد کرد.
دولت مطابق قانون اساسی باید نقش ناظر و حامی داشته باشد، نه دخالتگر؛ هرچند که از سال ۱۳۵۴ بدین سو تمامی دولتها از پرداخت ۳٪ سهم خود سرباز زدهاند. بدین ترتیب هرگونه مالِ خود کردن و دخالت در مدیریت سازمان تامین اجتماعی (تغییر اساسنامه و اداره سازمان توسط هیات امنای منصوب دولت) غیرقانونی، خلاف قانون اساسی و تصرف مال غیر است.
اضافه بر این تخلف آشکار، در نامه وزیر محترم کار به وزرای صمت و اقتصاد (مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۵) در لایحهای که ظاهراً پس گرفته شده و فعلاً با عنوان کسب نظرات کارشناسی مسکوت گذاشته شده، سخن از بخشودگی ۱۶ درصدی سهم کارفرمایان و تأمین آن توسط دولت از محل درآمدهای مالیاتی است. نکته اینجاست که “نهاد دولت” که خود یک ابربدهکار بدحساب به صندوق سازمان تأمین اجتماعی است، چگونه به خود مجوز و صلاحیت میدهد که در امور مالی و شیوه تحصیل منابع ورودی این صندوق تصمیمگیری کند؟ گذشته از این، تجربههای تاکنونی نشان داده که هیچگاه درآمدهای مالیاتی، دستکم مطابق پیشبینیها محقق نشده و معلوم نیست این کسری ۱۶٪ چگونه جبران میشود. اگر به دلیل شرایط جنگی، حمایت از اشتغال و تولید و تداوم فعالیت بنگاههای تولیدی و خدماتی و تجاری مورد نظر است، تجارب جهانی راهکارهای بهتر و اجراییتری را نشان میدهد. تاکنون دولتِ هیچ کشوری در صندوقهای بیمهای و حمایتی کارگران دست نبرده است. ما به این مالِ خود کردن، به حذف عملی مشارکت نمایندگان کارگری، به دخالت دولت در مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و به این لایحه و این شیوه تفکر شدیداً اعتراض داریم.
دوم_شکاف عمیق مستمریها با خط فقر:
نزدیک به یک میلیون نفر (یا ۲۰٪ بازنشستگان) کمتر از حداقل حقوق دریافت میکنند و حقوق ۶۰٪ بازنشستهها بین حداقل ذه تا ۲۰ میلیون تومان است. در حالی که منابع مختلف، خط فقر را از ۵۵ تا بیش از ۷۷ میلیون تومان برآورد میکنند، حقوق دریافتی ۹۵ درصد بازنشستگان کمتر از ۴۰ میلیون تومان و بسیار کمتر از خط فقر است. این ظلم بسیار بزرگی به بازنشستگانی است که فقیر نبوده و عمر و جوانی خود را در کار و تولید و خدمت به جامعه گذاشتهاند. ما به این وضعیت، به ناکافی بودن افزایش ۶۰ و ۴۵ درصدی حقوقهای پایه و عدم افزایش سایر مولفههای حقوقی (حق اولاد، حق مسکن، خواربار و معیشت و عائلهمندی) شدیداً اعتراض داریم.
سوم وضعیت درمان و بیمه تکمیلی:
ما به اجرا نشدن ماده ۵۴ قانون تأمین اجتماعی، به نبود خدمات بهداشتی و درمانی و داروی رایگان و در دسترس و به تحمیل غیرقانونی بیمه تکمیلی اعتراض داریم.
وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مردم را سرگردان کرده است برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک رفاه کارگران مراجعه کردم که به گفته متصدی بانک ابتدا باید ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپردهگذاری کنم تا در صورت تایید، بعد از این مدت بتوانم وام بگیرم و یا اگر ۵۰ میلیون تومان سپرده بگذارم، میتوانم وام ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنم! سوال اینجاست که اگر یک فرد بازنشسته این مبلغ پول را داشته باشد، دیگر چه نیازی به دریافت وام دارد؟ چرا بانک مرکزی ابلاغیه این وامها را همانگونه که در رسانهها اعلام میکنند، به بانکها نمیفرستد تا بازنشستگان و شاغلان از این سردرگمی نجات یابند؟بازنشسته تامین اجتماعی
بازنشستگان متقاضی وام تأمین اجتماعی را سرگردان کردهاند با توجه به اعلام مسئولان تأمین اجتماعی برای دریافت وام بازنشستگان به بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل پرداخت مستمریام مراجعه کردم که گفتند از این وام خبری نیست و اگر وام دیگری میخواهی، باید سپردهگذاری کنی تا پس از ۶ ماه اگر شرایطاش را داشتی، به تو وام پرداخت شود. بعد با کلی هزینه به شعبه تأمین اجتماعی واقع در جنب بیمارستان این سازمان رفتم که پاسخ دادند باید به کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مراجعه کنم، که در آنجا هم متوجه شدم سایت پرداخت وام به بازنشستگان مسدود شده است! چرا مسئولان تأمین اجتماعی عدهای پیرمرد و پیرزن بازنشسته را برای دریافت وام به دنبال نخودسیاه میفرستند و قبل از آن که منابع آن را برای تمامی مستمریبگیران تأمیناجتماعی تامین کنند ، خبرش را اعلام میدارند؟
بازنشسته تأمین اجتماعی